NORSKÁ PRAXE 04: Činnost norského úřadu inspekce práce v oblasti boje proti násilí a výhrůžkám v pracovním životě
06. 23. 2023


Činnost norského Úřadu inspekce práce v oblasti boje proti násilí a výhrůžkám v pracovním životě je založena na důkladném sledování, vyšetřování a prevenci takových situací. Inspekční orgán aktivně spolupracuje se zaměstnavateli i zaměstnanci, aby zajistil dodržování zákonů a nařízení týkajících se ochrany zaměstnanců před násilím a výhrůžkami na pracovišti. Úřad provádí pravidelné inspekční kontroly, poskytuje školení a osvětu, a tím přispívá k vytváření bezpečného a respektujícího pracovního prostředí. Jeho činnost je zaměřena na ochranu pracovních práv, zvyšování povědomí o problematice násilí a výhrůžek v pracovním životě a posilování sociální soudržnosti na norském trhu práce.

Kontextové poznatky:

  1. v Norsku je 234 000 zaměstnavatelů – jsou v databázi úřadu
  2. plánování inspekcí provádí Národní sekce pro inspekce
  3. tematizace inspekcí – na nebezpečí a násilí v roce 2022 provedeno 489 inspekcí, výhrady v 89 % – typicky chybějí základní rutinní postupy, nutné vzdělávání, … – typicky kontrolovány velké subjekty – celkem zkontrolováno od roku 2012 6000 subjektů, z toho 3000 nad 250 zaměstnanců
  4. inspekce je prováděna na základě skóringu rizikovosti – vybírají si rizikové
  5. inspekce v úřadech NAV – celkem 130 inspekcí po celém Norsku – z 264
  6. provádění inspekcí – dokumentace předem -> inspekce 1 den, 2 inspektoři – úvodní setkání s managementem a zástupcem pro bezpečnost, skupinová setkání se 4-6 zaměstnanci, shrnující schůzka