O projektu

Project promoter: Unie zaměstnavatelských svazů České republiky

Označení projektu: 1ihthkm5knbwg

Zahájení projektu: 1. 2. 2022

Ukončení projektu: 3. 3. 2024

Supported by the Norway Grants 2014-2021, in the frame of the Social Dialogue and Decent Work Programme.

Úvod

Úřady práce po celé zemi zaznamenávají každoročně stovky slovních i fyzických útoků ze strany agresivních klientů, což dokonce vyvrcholilo násilnou smrtí jednoho z úředníků. Násilí jako takové může vycházet i zevnitř organizace a projevovat se jako šikana na pracovišti. Oba typy násilí pak mají společný dopad, kterým je přetrvávající napětí a stres na pracovišti, který je často doprovázen následnými zdravotními (psychickými i fyzickými) problémy.

Cíle projektu

Cílem projektu je proto vytvořit a uplatňovat systematickou strategii intervencí zaměřených na eliminaci násilí, agrese a šikany na vnitřní i vnější úrovni úřadu práce, a to prostřednictvím primární, sekundární a terciární prevence.
V rámci projektu bude provedena analýza současného stavu projevů násilí, včetně analýzy rizik, a tato analýza se stane základem pro systémovou strategii intervencí vedoucích ke zmírnění násilí a agrese (dále jen “strategie”).
Jednou z klíčových částí projektu je také studijní cesta do Norska, která má rozšířit znalosti a usnadnit přenos dobré praxe do České republiky.
Následně bude na úrovni Generálního ředitelství Úřadu práce vytvořen metodický útvar, který bude koordinovat implementaci Strategie. Na úrovni každého kraje bude vyškolen metodik prevence, který bude zároveň působit jako interní školitel pro daný kraj. Souběžně s tvorbou Strategie bude proškoleno vedení organizace v dané problematice a budou realizovány osvětové aktivity k popularizaci tématu mezi zaměstnanci.

Spolupracující subjekty

Úřad práce České republiky – generální ředitelství
Hlavní spolupracující partner. Projekt je zpracováván se sítí úřadů práce po celé ČR, vychází z aktuální situace a potřeb.

NAV – Norská správa práce a sociálních věcí – Ředitelství práce a sociálních věcí

Norské ministerstvo práce a sociálního začleňování

Klíčové aktivity

Klíčová aktivita 1 – Řízení projektu

Klíčová aktivita 2 – Analýza současné situace

Klíčová aktivita 3 – Studijní cesta do Norska

Klíčová aktivita 4 – Tvorba strategie

Klíčová aktivita 5 – Vytvoření metodického útvaru / oddělení

Klíčová aktivita 6 – Vytvoření 2 typů vzdělávacích programů

Klíčová aktivita 7 – Pilotní ověření vzdělávacích programů

Klíčová aktivita 8 – Interní školení lektorů

Klíčová aktivita 9 – Osvětová činnost

Očekávané výstupy

  • KA 1 – 3 členové projektového personálu, kteří řídí projekt plynule po celou dobu realizace.
  • KA2 – vyplnění dotazníku nejméně 12 právnickými osobami a nejméně 600 zaměstnanci; zpracování a analýza výsledků dotazníku; shrnutí výsledků
  • KA3 – 8 osob se zúčastní 5 seminářů v Norsku a získá podstatné poznatky o daných tématech.
  • KA4 – vytvořena strategie, včetně časového harmonogramu realizace a doporučení
  • KA5 – vytvořen metodický útvar, zpracovatel metodických doporučení
  • KA6 – vytvořeny 2 vzdělávací programy
  • KA7 – 2 vzdělávací programy ověřeny v praxi s 28 zaměstnanci
  • KA8 – proškoleno 6 interních lektorů
  • KA9 – vytvořena mikrostránka, 5 videí, 2 tištěné publikace, sociální sítě.

Výstupy projektu ke stažení

KA2_Dotazníkové šetření organizace

KA6_Zpětná vazba_Agresivni_klient

KA6_Zpětná_vazba_Sikana

KA7_Dotazníkové šetření kurzy

KA_7_8_Prezentace_Agresivni_klient

KA_7_8_Prezentace_Sikana_a_nasili_na_pracovisti

KA08_Dotazníkové šetření interní lektoři