O projektu
Project promoter: Unie zaměstnavatelských svazů České republiky
Označení projektu: 1ihthkm5knbwg
Zahájení projektu: 1. 2. 2022
Ukončení projektu: 3. 3. 2024
Supported by the Norway Grants 2014-2021, in the frame of the Social Dialogue and Decent Work Programme.
Úvod
Úřady práce po celé zemi zaznamenávají každoročně stovky slovních i fyzických útoků ze strany agresivních klientů, což dokonce vyvrcholilo násilnou smrtí jednoho z úředníků. Násilí jako takové může vycházet i zevnitř organizace a projevovat se jako šikana na pracovišti. Oba typy násilí pak mají společný dopad, kterým je přetrvávající napětí a stres na pracovišti, který je často doprovázen následnými zdravotními (psychickými i fyzickými) problémy.
Cíle projektu
Cílem projektu je proto vytvořit a uplatňovat systematickou strategii intervencí zaměřených na eliminaci násilí, agrese a šikany na vnitřní i vnější úrovni úřadu práce, a to prostřednictvím primární, sekundární a terciární prevence.
V rámci projektu bude provedena analýza současného stavu projevů násilí, včetně analýzy rizik, a tato analýza se stane základem pro systémovou strategii intervencí vedoucích ke zmírnění násilí a agrese (dále jen “strategie”).
Jednou z klíčových částí projektu je také studijní cesta do Norska, která má rozšířit znalosti a usnadnit přenos dobré praxe do České republiky.
Následně bude na úrovni Generálního ředitelství Úřadu práce vytvořen metodický útvar, který bude koordinovat implementaci Strategie. Na úrovni každého kraje bude vyškolen metodik prevence, který bude zároveň působit jako interní školitel pro daný kraj. Souběžně s tvorbou Strategie bude proškoleno vedení organizace v dané problematice a budou realizovány osvětové aktivity k popularizaci tématu mezi zaměstnanci.
Spolupracující subjekty
Úřad práce České republiky – generální ředitelství
Hlavní spolupracující partner. Projekt je zpracováván se sítí úřadů práce po celé ČR, vychází z aktuální situace a potřeb.
NAV – Norská správa práce a sociálních věcí – Ředitelství práce a sociálních věcí
Norské ministerstvo práce a sociálního začleňování
Klíčové aktivity
Klíčová aktivita 1 – Řízení projektu
Klíčová aktivita 2 – Analýza současné situace
Klíčová aktivita 3 – Studijní cesta do Norska
Klíčová aktivita 4 – Tvorba strategie
Klíčová aktivita 5 – Vytvoření metodického útvaru / oddělení
Klíčová aktivita 6 – Vytvoření 2 typů vzdělávacích programů
Klíčová aktivita 7 – Pilotní ověření vzdělávacích programů
Klíčová aktivita 8 – Interní školení lektorů
Klíčová aktivita 9 – Osvětová činnost
Očekávané výstupy
- KA 1 – 3 členové projektového personálu, kteří řídí projekt plynule po celou dobu realizace.
- KA2 – vyplnění dotazníku nejméně 12 právnickými osobami a nejméně 600 zaměstnanci; zpracování a analýza výsledků dotazníku; shrnutí výsledků
- KA3 – 8 osob se zúčastní 5 seminářů v Norsku a získá podstatné poznatky o daných tématech.
- KA4 – vytvořena strategie, včetně časového harmonogramu realizace a doporučení
- KA5 – vytvořen metodický útvar, zpracovatel metodických doporučení
- KA6 – vytvořeny 2 vzdělávací programy
- KA7 – 2 vzdělávací programy ověřeny v praxi s 28 zaměstnanci
- KA8 – proškoleno 6 interních lektorů
- KA9 – vytvořena mikrostránka, 5 videí, 2 tištěné publikace, sociální sítě.
Výstupy projektu ke stažení
KA2_Dotazníkové šetření organizace
KA6_Zpětná vazba_Agresivni_klient
KA_7_8_Prezentace_Agresivni_klient
KA_7_8_Prezentace_Sikana_a_nasili_na_pracovisti
KA08_Dotazníkové šetření interní lektoři